sunnuntai 17. marraskuuta 2013

"I don't design clothes, I design dreams." - Ralph Lauren

Onko merkkituotteet pelkkää rahastusta? Mikä merkkituotteissa maksaa?

Merkkituotteista puhuttaessa tarkoitetaan yleenä luksusvalmistajien luksustuotteita, jotka hyvin usein ovat kalliita juurikin valmistajan imagon takia. Tämä siis tarkoittaa että yleensä merkkituote ei ole vain sen takia kallis, että se olisi laadukas, vaan hinnan saattaa tehdä kaksin-kolminkertaiseksi vain ja ainoastaan merkki itse. Miksi sitten merkkituotteet ovat niin haluttuja, jos niillä ei välttämättä ole laadullista valttikorttia?

Yksi suurimmista syistä merkkituotteiden haluttavuuteen saattaa nykyään olla se, että internetin ja sen myötä blogien suosio on kasvanut, ja monet bloggaajat omistavat ja ostavat merkkituotteita. Monen muotibloggaajan kädessä roikkuu luksuslaukku tai jalkoja koristaa merkkikengät. Tämä on tuonut merkkituotteita enemmän nuorten näkyville, ja esimerkiksi nuoret naiset saattavat pitää bloggaajia muoti-ikoneinaan, joten hekin innostuvat ostamaan kalliita merkkituotteita. Se, että merkkituotteet ovat kalliita, ei välttämättä edes haittaa, sillä kallis laukku saattaa olla nuorelle mieluinen sijoitus, mikä kestää lähes loppuelämän.

Vaikka merkkituotteet ovatkin kalliita, ei se haittaa niiden menekkiä. Oikeastaan se jopa lisää sitä. Se, että ihminen omistaa jotain kallista ja ylellistä on monien mielestä tavoiteltavaa. Näin ollen kalleus on ainoastaan hyvä asia merkkituotteissa. Jos ne olisivat halpoja, mikä niistä sitten tekisi erityisen ja haluttavan? Täytyy olla jokin asia, jolla merkkituotteet voi erottaa normaaleista kulutustuotteista, ja yleensä se on juurikin hintalappu.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti