maanantai 18. marraskuuta 2013

"Innovation distinguishes between a leader and a follower." - Steve Jobs

Mitä ovat brändit ja brändääminen? Voiko brändääminen mennä liian pitkälle?

Brändi kuvaa kaikkea sitä, mikä liittyy yritykseen, sen tuotteisiin ja palveluihin. Hyvänä esimerkkinä suuresta brändistä voisi sanoa Applen, joka on ollut tälläisessä suuren brändin maineessa varsinkin 2000-luvulla. Apple on ollut lähes muoti-ilmiö, ja se on levinnyt kulovalkean tavoin pienen yhteisön jutusta lähes koko maailman elektronikkamerkiksi. Yleensä toimiva brändi on monen hyvin tehdyn asian summa; nimen, logon, tuotteet ja aatteiden täytyy olla sopivat ja toisiansa tukevat. Tämän vuoksi suuria, monikansallisia brändejä ei kasva joka oksalla.

Mikä tietyistä brändeistä sitten tekee niin suosittuja? Teknologiassa ei tarvita varmasti paljoa muuta kuin toimiva ja hinta-laatu-suhteeltaan oivallinen laite. Pisteenä i:n päälle kaunis muotoilu. Tuotteen täytyy myös erottua kilpailijoistaan jollain tavalla ja näin kääntää erilaisuus edukseen. Vaatemuodissa asia on hieman eri. Suuren vaatebrändin takana on hyvin usein kuuluisa suunnittelija. Hänen luomukseet tekevät brändin. Tämä myös nostaa brändin tuotteiden hintatasoa. Tällöin tuote ei ole ihan jokaisen saatavilla, joten se on yksilöllisempi ja kuluttajan kannalta mielekkäämpää tavoitella. Tottakai tässäkin ulkonäkö ratkaisee, eikä suinkaan pelkkä suunnittelija nimi.

Brändäämisen ääri-ilmiöitä harvemmin näkee, mutta ensimmäisenä mieleen tulee tuore lehtijuttu siitä, kuinka tyttö potkittiin ulos kaveripiiristä, koska ei saanut iPhonea. Myöhemmin tyttö pääsi takaisin kaveriporukkaan, kun oli saanut oikeanlaisen puhelimen. Juuri tämänlaisesta uutisesta näkee brändien voiman ja vallan kuluttajiin. Pelkkä brändi voi olla niin vahva, että saa tietyn kaveriporukan noinkin äärimmäiseen tekoon. Tyttö pääsi kuitenkin takaisin ryhmään ostamalla iPhonen. Näin vahvoja brändejä ei kuitenkaan montaa maailmassa ole. Vai miltä kuulostaisi, jos tyttö hylättäisiin sen takia, koska hän ei omista Niken sukkia?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti